Exodus | La menjadora circular

8 de juny de 2015

La Bíblia no és fruit del talent d'Stan Lee, ni tampoc d'Alan Moore o Frank Miller, però la perversió lisèrgica de cada acció-reacció, plena d'impulsos primaris, de polaritzacions entre bons i dolents, seria digna de la millor escola del nou planter multicolor de Marvel. La retroalimentació s'ha convertit en una menjadora circular: si primer fou l'Antic Testament la font infinita, ara és l'univers de superherois anabolitzats el referent ineludible, també per a les revisions bibliòfiles. Per això no sorprèn gens veure el Moisès de Ridley Scott convertit en un action-hero, més a prop de la redempció de Daredevil que de l'autosuficiència artrítica de Charlton Heston. Ara, Christian Bale torna a posar-se la capa d'heroi obscur, amb poc matís, per donar rostre a un líder cru i modernitzat per l'efectisme visual i per un elenc d'actors desiguals, però competent. Scott, en una pirueta més, demostra que podia explicar-se la mateixa història amb més geni, amb un voluntariós posicionament polític, i amb la indocilitat d'un autor que s'ha acostumat a mostrar el talent sense voler sorprendre. Perquè els déus i els reis sempre tenen formes humanes. I perquè els mars poden obrir-se de moltes maneres.